۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

امریکا چهارمین امپراطوری است که افغانستان آن را می بلعد

نوشته از: احمد زیدان مدیر دفتر تلویزیون (الجزیره )درپاکستان
برگرداننده: احمد سلیمان فارسی
عمليات نظامی را که امریکایها درولایت هلمند به اسم خنجر به راه انداخته اند وهدف از آن را بیرون راندن طالبان از هلمند اعلام نموده اند بزرگترین عملیات عسکری امریکایها وانگلیس از بدو اشغال و آغاز زمامداری اوباما است. این عملیات نظامی, کسانی را که طبل آغازعهد جدید را را درامریکا با آغاز ریاست جمهوری اوباما به کوبیدن گرفته بودند رسوا ساخت. اما رد طالبانی نیز تأخیر نشد وطالبان عملیاتی را به اسم دام فولادین در پاسخ به عملیات خنجر به راه انداختند. امریکایها طبق معمول به پیشروی ادامه دادند سعی داشتند مساحات بیشتری را به دست آورند وجنگ شدیدی را مواجه شوند تا شاید بتوانند مبرری برای تلفات شان درجنگ دریافته باشند. طالبان درهمان ساعات نخست جنگ عقب نشینی ونبرد تمام عیار چریکی (پارتیزانی) را اعلان نمودند ودریک روز هفت سرباز امریکایی به هلاکت رسیدند که این یک رقم درشت تلفات بود که امریکایها را شدیدا آسیب پذیر ساخت طالبان همزمان با آغازنبرد درهلمند دامنه ی عملیات را به شمال نیز کشانیدند در ولایت کندزامریکایها را هدف قرار دادند وچار سرباز آنها را به هلاکت رسانیدند درولایت پکتیا در جنوب یک پایگاه امریکایی را هدف گرفتند ودر این حمله از هشت تن مواد انفجاری کار گرفته شده بود که تلفات جانی ومالی به دنبال داشت این در حالیست که گزارشات بر این تأکید دارد که رهبری جنگ را ملا عمرمستقیما به پیش میبرد وهمه امور طالبان را تحت اداره دارد.
از سوی دیگر توافقنامه روسیه با امریکا که به موجب آن امریکا میتواند از زمین روسیه راه اکمالاتی تدارک نماید وبا عبور از آسیای میانه سازوبرگش را به افغانستان نقل نماید اشاره به دست وپاچگی امریکا دارد که دلالت بر پیروزی بی شایبه طالبان در آینده دارد پیروزی خالصی از هر شایبه روسی وچینی . وحوادث اخیر در ایالت (اشغالی ) سینگ یانگ (ترکستان شرقی ) درچین واحتمال تحرک حرکت اسلامی ترکستان شرقی که پیوند با طالبان دارد دلالت بر توسیع دایره جنگ درمنطقه اما این بار با دیدگاه طالبانی دارد
همچنان به گزارش (ایکونومیست) صدها تن جنگجوی ازبک تبار به مناطق شان باز گشتند. وعملیات فدایی اخیر در ایالت (اندیجان) که کامیون های حامل مواد اکمالاتی امریکا ازاین جا عبور می نماید اشاره به نبرد شدیدی در آینده در منطقه دارد.دیده میشود که افغانستان که محراق کشمکش های بزرگ بوده است این بار مبدل به مقبره بزرگی برای اشغالگران میشود وبه گفته مهندس حکمتیار "امریکا به زودی چارمین امپراطوری است که افغانستان آن را می بلعد".

هیچ نظری موجود نیست: