۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

روزنامه (اوبزرور)انگليسي:(طالبان جنگجویان ماهری اند که میدانند پیروزی یعنی چه؟)

انتخاب وترجمه از:احمد سلیمان فارسی

بسياري از روزنامه های امریکایی وانگیسی نبرد در افغانستان را به نقد وتحلیل گرفتند تکالیف هنگفت نبرد وخسایر بشری که نیروهای بیگانه متحمل آن در نبودن یک استراتیژی واضح میشوند محوراکثر این روزنامه ها را تشکیل میداد. وبرخی این روزنامه ها اشاره به این داشتند که جنگ را باخته اند وکاسه صبر اهالی عساکر به ریختن گرفته است.
(گرالدر سيب) یک نویسنده امریکایی نوشت :"اداره امریکا در دو جبهه می جنگد یکی نبرد علیه طالبان ودیگری نبرد در کانگرس که صبرش در زمینه ی تمویل مالی جنگ نزدیک به انتهاء است ".
(سیب) در مقاله اش که در جریده (وول ستريت) نشر شد, اشاره به تکالیف هنگفت جنگی میکند ومیافزاید که نبرد با کانگرس در زمینه تمویل مالی جنگ ادامه می یابد وکانگرس در این راستا صبرش به نهایت رسیده است زیرا علی الرغم تصمیم کانگرس در زمینه, دیگر توان صبر را بعد از هشت سال جنگ ندارد" او می نویسد :"کانگرس قبل از بررسی موضوع کاهش بودیجه ی جنگی, وزارت دفاع و قصر سفید را تا اوایل سال آینده مهلت داده است تا چه تغییراتی ملموسی رونما میگردد؟". وی کرزی را شخص غیر قابل اعتماد میخواند با اینکه احتمال برنده شدنش در انتخابات را پیش بینی مینماید وی از ( ديفد اوبي) یک عضو کانگرس نقل می نماید که وی جنگ در افغانستان را به جنگ در ویتنام تشبیه میکند ودر پیروزی در آن شک می نماید"
جریده (اوبزرور) انگليسي درسرمقاله اش می نویسد:"باید در اهداف خویش مجددا نظر نمایم" این روزنامه طالبان را جنگجویان ماهری میخواند که میدانند پیروزی یعنی چه ؟وبر سربازان بیگانه در میدان نبرد متفوق اند واز اشغالگران نفرت دارند وهدف از نبرد شان خیلی روشن است آزادی افغانستان از یوغ بیگا نگان. روزنامه می نویسد:" وسربازان ما اعم از دختر وپسر یا باید بخاطر بقای شان در قید حیات همه تکالیف را بپذیرند یا اینکه خود را نجات دهند". وبه نبرد معنوی علیه طالبان در قالب تبلیغات دعوت مینماید.
جریده (دی اندبندت ان سندي) انگلیسی به عقب نشینی از افغانستان فرا میخواند ومینویسد که نیروی ایتلاف با ورطه بزرگی مواجه اند که در آن غرق خواهند شد وبه خسایر بشری اشاره میکند که در سه سال اخیر بیشتر از عراق است.
جریده (گاردیان) انگلیسی نوشت:"سربازان انگلیسی بدون دست آوردی در این نبرد به قتل میرسند " وبه نشانه های جانکاه واندوه که بر خانواده های این سربازان چیره اند اشاره میکند. این جریده که سرمقاله اش را با عنوان (خران افغانستان را رهبری مینمایند) آغاز مینماید می افزاید:" انگلیس چنانچه دیده میشود اهداف روشنی در این جنگ ندارد ونه استراتیژی واضحی را جهت رسیدن به اهداف افتراضی اش گذاشته است " این جریده به بیست ملیارد دالری اشاره میکند که ماهانه دولت انگلیس متحمل پرداخت آن میشود در حالیکه ستراتیژی های گذاشته شده مسیری بدون راهنما را می پیمایند.
از سوی دیگر ( كاگلين) مقاله ای را تحت عنوان (کیست برای سربازان فریفته شده ما ؟) نوشت وسیاست های کشورش انگلیس را در نبرد به ویژه حملات طالبان, به باد انتقاد گرفت وی در مقاله اش که در جریده (تلی گراف) به نشر رسید به وعده های (تونی بلیر) اشاره میکند. بلیر گفته بود که کشورش نقش رهبری را در پیمان ناتو واعمار مجدد افغانستان بازی خواهد کرد ونمی گذارد که افغانستان بار دیگر به پناهگاهی برای اسلامگرایان مبدل گردد وی میگوید که سه سال از این وعده ها میگذرد در حالیکه هیچ یکی از آن متحقق نگردیده است. با تشکراز (الجزیرة)

هیچ نظری موجود نیست: