۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

اهداف سفر (دزدکی) اوباما به کابل

احمد سلیمان فارسي
اوباما رئيس جمهور امريكا سفر دزدکی به افغانستان داشت. سفر مترقبه اما در حالی که قبلا اعلان نشده بود.
بوش رئیس پیشین امریکا نیز به همین گونه وارد افغانستان گردید گویا این سنتی است که همه اشغالگران چنین می نمایند سفرهای دزدکی در دل شب وگزافه گویی ها ودروغها اما دروغهای که آن را به جز در فرهنگ امریکایی دیگر نخواهی یافت!!
این که چرا این چنین می نمانید نیازی به تحلیلی ندارد چون این ها اشغالگران اند ومیدانند که این کشورها در حقیقت بستره آرام نه بلکه محرقه برای این نیرو ها اند می ترسند که مبادا هدف گرفته شوند یا اینکه در پایگاهی نظامی که پیاده می شوند این پایگاه هدف موشک ها قرار بگیرد.
اما اینکه چرا اوباما به کابل قدم رنجه می نماید وبا عساکر اشغالگر امریکایی می بیند؟ این پرسش بدون شک که نیاز به تحلیل دارد که سعی می کنم به آن رسیدگی نمایم.
امریکایی ها نه سال می شود که نتوانستند که اهداف اعلان شده شان را متحقق بسازند.
حرکت اسلامی طالبان فراگیر شده است بلکه مرز افغانستان را نیز عبور نموده است وخطری را برای امریکا و غلامان فرومایه شان تشکیل داده است و در افغانستان شمال وجنوب کشور بستره جهاد علیه اشغالگران گردیده است
نبرد اخیر مارجه در ولایت هلمند نیز به رزمایش شبیه بود که اشغالگران می خواستند توجه مردم را به آن معطوف دارند گویا مساحتی بسا بزرگی است که امریکایی ها می خواهند آن را از اداره حرکت اسلامی طالبان خارج سازند در حالی که این منطقه مساحتی خیلی کوچکی دارد واشغالگران تا به حالی از اداره آن عاجز اند بلکه فریاد می کشند که طالبان از شهرک های در جوار مارجه وسایلی جنگی را تهیه می بینند وآن را در مارجه نقل می دهند تا امریکایی را هدف بگیرند.
اما هلمند منحیث مجموع تحت اداره حرکت اسلامی طالبان است و طالبان می توانند در هر نقطه از آن در هر هنگامی که خواسته باشند اقدام نظامی نمایند.
قندهار نیز از پایگاه های عمده جهاد علیه اشغالگران است امریکایی ها اعلان داشتند که به زودی لشکری را به سوی آن سوق می دهند اما گزارشات رسیده حاکی اند که طالبان اداره بیشتر مناطق قندهار را به دست دارند بلکه در شهر حاکم اند و شخصیت های وابسته به اداره نامنهاد کابل را به قتل می رسانند بلکه والی نامنهاد نمی تواند که از دفتر کارش بیرون آید.
نیویارک تایمز در زمینه گزارشی را تهیه دیده بود که در آن از فساد اداره نامنهاد وبه ستوه آمدن مردم قندهار از امریکایی ها وغلامان افغانی شان حکایت داشت.
روزنامه اندیپیندت انگلیسی نیز گزارشی را از اردوی اجیر افغانی تهیه کرده بود در این گزارش آمده است که عساکر اجیر افغانی معتاد به مواد مخدر واختلاس اند بلکه تعداد از این ها اصلا به وظایف نظامی حاضر نمی شوند.
از سوی دیگر عملیات مجاهدین در قلب کابل پیغامی را با خود حمل می کرد که به امریکایی ها رسید وآن اینکه امریکایی ها دیگر توان مواجهه با مجاهدین را ندارند ورنه کجاست موانع امنیتی امریکایی و موتلفین آن در کابل؟
اوباما در این سفرش می خواست از یک سو روحیه پژمرده عساکرش را احیاء نماید!!! وبا وعده های که در حقیقت سرابی بیش نیست گویا که امریکایی ها در این نبرد پیروز می شوند. اوباما می خواست اشغالگران ورشکسته را روحیه بدهد.
از سوی دیگر این سفر اوباما نشاندهنده این است که امریکایی ها مصصم اند که با طالبان بجنگند وبدون شک این حقیقتی است که برخی از کارشناسان یا از این حقیقت آگاهی ندارند ویا از آن اغماض می نمایند.
نبرد در افغانستان برای امریکایی ها سرنوشت ساز است وامریکایی ها درک کرده اند که شکست در افغانستان شکست تمدن جاهلی حاکم برجهان است چنانچه کسینجر وزیر اسبق خارجه امریکا گفته بود.
اما آیا این سفر دزدکی اوباما اهداف امریکایی ها را در افغانستان متحقق خواهد ساخت؟ آیا امریکایی ها در این نبرد پیروز می شوند؟
آنچه مسلم است ونباید در آن شک کرد شکست امریکایی ها وموتلفین آن ها در افغانستان است بلکه می توان در سخنان اوباما وگیتس این حقیقت را دریابید گیتس گفته است که امریکایی ها در افغانستان متحمل تلفات سنگینی خواهند شد در حالی که اوباما به صراحت گفت که طالبان دشمنانی مصصم اند.
بلی... بدون شک که دشمنانی مصمم اند طالبان می جنگند تا همه جهان را از کابوس وحشتناک تمدن جاهلی(cow boy) نجات دهند و درفش اسلام را به اهتزار درآورند.

هیچ نظری موجود نیست: